Samen bijdragen
aan geluksmomenten
voor iedereen!

Iedereen met plezier onderweg
of er op uit moet kunnen.
We gunnen dat iedereen.


ANWB verkiezing ‘Meest maatschappelijke uitje’

ANWB vindt dat iedereen in Nederland erbij hoort en samen met anderen moet kunnen genieten van een leuk uitje. Als gast, én als medewerker. Daarom is ANWB in 2015 gestart met de verkiezing van het Meest maatschappelijke uitje van Nederland.

Namens de leden wil de ANWB met deze prijs haar respect en waardering uitspreken over ondernemers die zich inzetten voor kwetsbare groepen in onze samenleving en op deze manier maatschappelijke ontwikkelingen binnen de vrijetijdsbranche stimuleren. De winnaar voert één jaar lang de titel ‘Meest maatschappelijke uitje van 2017’ van Nederland en krijgt in die zin redactionele en promotionele aandacht op het Land van ANWB en in andere communicatiekanalen van de ANWB.

De verkiezing van vorig jaar leert dat het genomineerd zijn voor en/of het winnen van deze prijs een duidelijke spin-off heeft op het aantal bezoekers en samenwerkingsverbanden. In 2016 werd goud, zilver en brons verdeeld onder  Stichting Vier het Leven, DoeZoo Insektenwereld in Leens en Onvergetelijk CODA. Het goud ging in 2015 naar Wijngaard Hof van Twente.

Verkiezing 2017

26 genomineerden waren in de race voor de titel ‘Meest maatschappelijk uitje 2017’. Deze zijn aangedragen door de organisaties zelf én door ANWB leden. Daarna is er door ruim 9500 van onze leden gestemd op deze genomineerde maatschappelijke initiatieven (uitjes, of partijen die het ondernemen van uitjes faciliteren).

De 7 genomineerden die de meeste unieke stemmen hebben gekregen, hebben donderdag 23 februari hun case gepresenteerd aan de vakjury in Den Haag. Op 7 maart wordt de winnaar bekendgemaakt.

Kennisplatform

ANWB start ook een kennisplatform, opdat alle betrokken organisaties kunnen participeren, zich laten inspireren en kennis kunnen delen.
Het kennisplatform richt zich vooral op:

  • de inzet van vrijwilligers
  • toegankelijkheid
  • arbeidsparticipatie 

ANWB wil graag samen met de vrijetijdsbranche dit kennisplatform bouwen. ANWB leden kunnen hier inspiratie opdoen voor een bezoek aan maatschappelijk relevante uitjes.


ANWB Maatschappelijk betrokken

ANWB is maatschappelijk betrokken met onder meer de volgende activiteiten:

  1. ANWB Kinderfietsenplan
    Ruim 200 vrijwilligers verzamelen fietsen, knappen ze op en deze fietsen worden via maatschappelijke organisaties aan kinderen gegeven die in armoede leven en zich een fiets niet kunnen veroorloven. Inmiddels zijn al 3500 kinderen blij gemaakt met een fiets!
    www.anwb.nl/kinderfietsenplan

  2. ANWB Lichtbrigade
    Met goede fietsverlichting vergroot je je veiligheid en neemt de kans op een aanrijding in het donker met 20 procent af. Daarom organiseert ANWB elk najaar de fietsverlichtingscampagne. In 2016 zijn 500.000 fietsen gecontroleerd, tijdens ruim 2700 acties bij scholen, NS stations, ANWB winkels, en acties die ANWB leden zelf hebben georganiseerd.
    www.anwb.nl/lichtbrigade

  3. ANWB AutoMaatje
    Mensen zo lang mogelijk mobiel houden en laten deelnemen aan het sociaal maatschappelijk verkeer. Dat is de reden waarom de ANWB begin 2015 ANWB AutoMaatje, een vervoersservice waarbij vrijwilligers met hun eigen auto minder mobiele plaatsgenoten vervoeren, startte. Momenteel draait ANWB AutoMaatje in 6 plaatsen in Nederland en groeit in 2017 naar 45 locaties.

Dag van het Maatschappelijke uitje

Op zaterdag 10 juni organiseert ANWB de Dag van het Maatschappelijke uitje. Op deze dag gaan we met ANWB vrijwilligers bij meerdere uitjes/organisaties aan de slag om het uitje nóg aantrekkelijker te maken, óf een groep mensen die dat nodig hebben te begeleiden tijdens een dagje uit bij een van de uitjes. Hou www.anwbmaatschappelijkuitje.nl in de gaten voor meer informatie over deze bijzondere dag.